STATUT
Fundacji 1 Czerwca – tekst jednolity
I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Fundacja „1. Czerwca” zwana w dalszej części statutu „Fundacją” ustanowiona została przez Fundatora Piotra Piotrowskiego aktem notarialnym sporządzonym w dniu 23 kwietnia 2014 r., przez notariusza Konrada w Kancelarii Notarialnej w Łodzi, ul. Struga 7, Rep. A 2365/2014.
2. Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z pózn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z pózn. zm.), prawa polskiego, niniejszego Statutu oraz innych aktów wewnętrznych, uchwalonych w toku działania Fundacji.
§ 2
1. Z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego Fundacja uzyskuje osobowość prawną.
2. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw zdrowia.
3. Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (ustawa o działalności pożytku publicznego) (Dz. U. 2003 r. Nr 96 poz. 873).
4. Fundacja może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie:
a) ochrony i promocji zdrowia;
b) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
c) ratownictwa ochrony ludności;
d) promocji i organizacji wolontariatu.
§3
1. Siedzibą Fundacji jest miasto Łódź.
2. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z zasadami prawa miejscowego.
§ 4
Fundacja została powołana na czas nieoznaczony.
§ 5
1. Fundacja może posługiwać się wyróżniającym ją znakiem graficznym.
2. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§ 6
1. Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla celów obranych przez Fundację, przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji lub dla samej Fundacji.
Przyznawanie odznaczeń, o których mowa w ust. 1 należy do Zarządu Fundacji. Zarząd może powierzyć ten obowiązek powołanej przez siebie Kapitule ds. nadawania odznaczeń.
II. Cele i zasady działania Fundacji.
§ 7
„Celem Fundacji jest niesienie wszelkiej pomocy ludziom dotkniętym utratą zdrowia, w szczególności chorym i niepełnosprawnym dzieciom, osobom chorym, ich rodzinom oraz osobom zagrożonym utratą zdrowia, jak również szerzenie wiedzy na temat praw pacjenta, oraz podejmowanie wszelkich dopuszczalnych prawem działań mających na celu ochronę i respektowanie praw pacjentów.”
§ 8
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
podejmowanie przedsięwzięć wspierających osoby chore i niepełnosprawne;
gromadzenie funduszy na profilaktykę, leczenie, rehabilitację, opiekę oraz pomoc społeczną i prawną dla osób chorych;
finansowanie lub współfinansowanie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, w tym finansowanie zakupu sprzętu ortopedycznego, rehabilitacyjnego, medycznego, sportowego oraz przedmiotów codziennego użytku osobom, które nie są w stanie pokryć ich kosztów samodzielnie;
współpracę ze świadczeniodawcami w zakresie ułatwiania pacjentom dostępu do świadczeń;
współpracę z instytucjami, organizacjami i innymi podmiotami działającymi w zakresie objętym celami Fundacji;
reprezentowanie interesów pacjentów przed organami władzy państwowej, samorządowej, sądowniczej oraz innymi podmiotami;
działalność informacyjną o problemach osób chorych, likwidację barier społeczno-psychologicznych poprzez uświadamianie pełnosprawnej społeczności problematyki dotyczącej osób dotkniętych chorobami i kształtowanie partnerskich postaw między tymi grupami;
upowszechnianie informacji przydatnych dla osób chorych, w tym w zakresie najnowszych sposobów leczenia chorób i profilaktyki oraz prowadzenie internetowej bazy danych z informacjami przydatnymi dla osób chorych oraz ich rodzin.
działanie na rzecz poprawy warunków życiowych i zdrowotnych chorych oraz zwiększanie ich uczestnictwa w życiu społecznym, gospodarczym, zawodowym, naukowym, kulturalnym, turystycznym i sportowym.
budowanie współpracy i komunikacji pomiędzy pacjentami, rodzinami osób chorych, środowiskiem medycznym, świadczeniodawcami, ekspertami, administracją państwową, samorządami i mediami.
zwiększanie aktywności społecznej w obszarze poprawy jakości, standardów i dostępności usług zdrowotnych w Polsce oraz edukacji i promocji zdrowia.
wspieranie i wskazywanie rozwiązań systemowych w ochronie zdrowia, zapewniających polskim pacjentom dostęp do innowacyjnych terapii i opieki medycznej na europejskim poziomie oraz zgodnej z międzynarodowymi standardami.
wspieranie i organizowanie wolontariatu na rzecz potrzebujących osób chorych.
§9
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może:
wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami;
współpracować z innymi podmiotami i organami administracji publicznej w szczególności w zakresie prowadzenia działalności pożytku publicznego.
III. Majątek i dochody Fundacji.
§ 10
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 2000 (słownie: dwa tysiące ) złotych, przy czym kwotę 1000 (słownie: jeden tysiąc) złotych przeznacza się na prowadzenie przez Fundację działalności gospodarczej oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 11
1. Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
a) darowizn, spadków, zapisów,
b) dotacji i subwencji osób prawnych,
c) zbiórek i imprez publicznych,
d) majątku nieruchomego i ruchomego Fundacji,
e) działalności gospodarczej,
f) odpłatnej działalności pożytku publicznego,
g) odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych,
h) wpłat 1% podatku od podatników.
2. Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową, w tym działalność pożytku publicznego.
3. Dochody z działalności gospodarczej Fundacji są przekazywane w całości wyłącznie na realizację celów statutowych, w tym działalności pożytku publicznego.
5. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia jej Zarząd składa oświadczenie woli o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
6. Zabrania się Fundacji:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b) przekazywania jej majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
IV. Działalność gospodarcza
§ 12
1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
2. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego i wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.
3. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:
a) PKD 47.1. – Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach
b) PKD 47.2. – Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
c) PKD 47.4. – Sprzedaż detaliczna narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
d) PKD 47.5. – Sprzedaż detaliczna artykułów użytku domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
e) PKD 47.6. – Sprzedaż detaliczna wyrobów związanych z kulturą i rekreacją prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
f) PKD 47.7. – Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
g) PKD 47.8. – Sprzedaż detaliczna prowadzona na straganach i targowiskach
h) PKD 47.9. – Sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami
i) PKD 65.1. – działalność ubezpieczeniowa
j) PKD 85.5 – pozaszkolne formy edukacji
k) PKD 86.10.Z – Działalność Szpitali;
l) PKD 86.21.Z – Praktyka lekarska ogólna
m) PKD 86.22.Z – Praktyka lekarska specjalistyczna
n) PKD 86.23.Z – Praktyka lekarska dentystyczna
o) PKD 86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna
p) PKD 86.90.B – Działalność pogotowia ratunkowego
q) PKD 86.90.C – Praktyka pielęgniarek i położnych
r) PKD 86.90.D – Działalność paramedyczna
s) PKD 86.90.E – Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana
t) PKD 64.92.Z – pozostałe formy udzielania kredytów.
V. Organy Fundacji
§ 13
Organami Fundacji są:
a) Zarząd
b) Rada Fundacji,
Zarząd Fundacji
§ 14
1. Zarząd Fundacji składa się z od 1 do 3 osób, w tym Prezesa, Wiceprezesa i Członka Zarządu powoływanych przez Fundatora.
2. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a) złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Fundatora,
b) pozbawienia praw publicznych na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c) śmierci członka Zarządu,
d) odwołania członka Zarządu z pełnionej funkcji przez Fundatora.
§ 15
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Fundację reprezentuje dwóch członków Zarządu działających łącznie.
3. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
a) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
b) realizacja celów statutowych,
c) sporządzanie planów pracy i budżetu Fundacji,
d) sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
e) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
f) składanie wniosków do Rady Fundacji,
g) zatrudnianie pracowników, ustalanie zasad i wysokości ich wynagrodzenia,
h) składanie wniosku do Fundatora o zmianę Statutu,
i) wnioskowanie do Fundatora o połączenie i likwidację Fundacji.
4. Zarząd zobowiązany jest do składania Radzie Fundacji corocznych sprawozdań z działalności, nie później niż do końca pierwszego kwartału roku następującego po roku objętym sprawozdaniem.
§ 16
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb.
2. W przypadku powołania Zarządu wieloosobowego, posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zarządu, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną bądź w inny dostępny sposób.
3. O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
4. W przypadku powołania Zarządu wieloosobowego Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał podjętych zwykłą większością głosów, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej. Każdy z członków Zarządu dysponuje jednym głosem. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
Rada Fundacji
§ 17
1. Rada Fundacji składa się z co najmniej 3 członków, w tym Przewodniczącego Rady- zwanego dalej Przewodniczącym, który kieruje jej pracami.
2. Członków Rady powołuje i odwołuje Fundator.
3. Członkami Rady Fundacji mogą być osoby które:
a) nie są członkami Zarządu ani nie pozostają z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
b) nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
4. Członkowie Rady Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
5. Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
a) złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Przewodniczącego Rady,
b) pozbawienia praw publicznych na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c) śmierci członka Rady.
6. W przypadkach szczególnie uzasadnionych odwołanie członka Rady, i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady. Do przypadków tych zaliczają się okoliczności, które w sposób długotrwały uniemożliwiają bądź w znaczny sposób utrudniają pełnienie funkcji przez członka Rady albo powodują utratę zaufania do danego członka Rady.
§ 18
1. Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
2. Do zadań i kompetencji Rady należy:
a) określenie kierunków działania Fundacji i nadzór nad ich realizacją;
b) zatwierdzanie rocznego planu pracy i budżetu Fundacji;
c) zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji, stanu jej finansów i pozostałego majątku;
d) rozpatrywanie spraw wniesionych przez Zarząd;
e) reprezentowanie Fundacji w stosunkach z członkami Zarządu
f) ocena pracy członków Zarządu na podstawie corocznych sprawozdań składanych przez Zarząd i udzielanie im absolutorium. Nieudzielenie absolutorium nie jest równoznaczne z odwołaniem;
g) ustalanie zasad pracy Rady i Zarządu Fundacji;
h) podejmowanie decyzji zastrzeżonych dla kompetencji Rady Fundacji postanowieniami niniejszego Statutu;
i) podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
§ 19
1. Rada Fundacji obraduje w miarę potrzeb, na posiedzeniach.
2. Posiedzenie Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Zarządu albo w szczególnych przypadkach na wniosek członka Rady.
3. Nadzwyczajne posiedzenie Rady Fundacji powinno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku do Przewodniczącego.
4. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów, jeśli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego.
5. Każdy z członków zwyczajnych Rady Fundacji dysponuje jednym głosem.
6. Fundator, a po jego śmierci jedyny spadkobierca lub osoba wskazane przez spadkobierców jest nieodwoływalnym, honorowym członkiem Rady Fundacji.
Komisja Kwalifikacyjna
§ 20
1. Zarząd wspólnie z Radą Fundacji na wniosek Prezesa Zarządu mogą doraźnie powoływać Komisję Kwalifikacyjną.
2. Komisja składa się z od 1 do 3 członków. Skład Komisji jest zmienny.
3. Komisja Kwalifikacyjna powoływana jest do rozpatrywania konkretnych wniosków wskazanych przez Zarząd lub Radę Fundacji.
4. Członkostwo w Komisji Kwalifikacyjnej wygasa na skutek:
a) złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Rady Fundacji,
b) pozbawienia praw publicznych na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c) śmierci Członka Komisji Kwalifikacyjnej,
d) rozpatrzenia wniosków, dla których Komisja Kwalifikacyjna została powołana.
5. Członkowie Komisji Kwalifikacyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
6. Członkami Komisji mogą być członkowie Zarządu lub Rady Fundacji.
§ 21
Tryb i zasady funkcjonowania oraz pozostałe kompetencje Komisji zostaną określone w Regulaminie Komisji Kwalifikacyjnej ustanowionym uchwałą Rady Fundacji, zatwierdzonym przez Fundatora.
VI. Zmiana Statutu
§ 22
1. Zmian w Statucie Fundacji dokonuje jednomyślnie Rada Fundacji, przy obecności wszystkich członków uprawnionych do głosowania. Zmiana Statutu wymaga zgody Fundatora.
2. Wnioski dotyczące zmian w Statucie mogą składać członkowie Rady Fundacji, Zarządu lub Fundator na ręce Przewodniczącego Rady Fundacji. Zobowiązuje się ponadto Zarząd do wnioskowania o zmiany dotyczące dostosowania niniejszego Statutu do zmieniających się przepisów prawa.
VII. Połączenie z inną fundacją.
§ 23
1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
2. Połączenie z inną fundacją nie może dojść do skutku, jeśli w jego wyniku, cel Fundacji mógłby ulec istotnej zmianie.
§ 24
1. Połączenie z inną fundacją wymaga uprzedniej zgody Fundatora wyrażonej w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
2. Warunkiem połączenia z inną fundacją jest zapewnienie członkostwa w organie nadzoru tej fundacji Fundatorowi, a w przypadku jego śmierci osobom wskazanym w §19 ust. 6 niniejszego Statutu.
VIII. Likwidacja Fundacji.
§ 25
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Fundator.
§ 26
Decyzję o likwidacji podejmuje jednomyślnie Zarząd, po uzyskaniu uprzedniej jednomyślnej uchwały Rady Fundacji,.
§ 27
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą decyzji Fundatora na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji oraz innych osób prawnych bądź fizycznych realizujących cele zbliżone do celów Fundacji, chyba, że Fundator postanowi inaczej.